دانلود به کمک jigdo

مدت ها بود قصد داشتم این jigdo را استفاده کنم ولی به دلیل محدودیت پهنای باند زحمت تست را به خودم نداده بودم. در عین حال هیچ وقت نیاز هم نداشتم چون یا دی وی دی ها را از فروشگاه ها یا دوستان می گرفتم. ولی این بار تصمیم گرفتم دی وی دی اولم را به جای اینکه از این ور و اون ور تهیه کنم به روز کنم. تجربه خوبی بود و کارم را راه انداخت.

بخوام بیشتر توضیح بدم jigdo یه ابزار دریافت iso های دبیان است. از مزایای این ابزار این هست که شما بجایی اینکه هر دفعه تمام دی وی دی یا سی دی را دریافت کنید، می توانید سی دی و یا دی وی دی قبلی خودتون را به روز کنید. با این کار هر بار کمتری روی سرور گذاشتید و هم پهنای باند کمتری مصرف می کنید.

نصب بسته مورد نیاز

پس از نصب این بسته دو دستور jigdo-file که برای ساختن مخازن jigdo است و jigdo-lite که ابزار client آن است را دراختیار دارید. شما تنها با jigdo-lite سر و کار خواهید داشت.

aptitude install jigdo-file

معرفی دی وی دی قدیمی

خوب برای شروع کار نیاز دارید که فایل iso قدیمی خودتون را به jigdo معرفی کنید تا نیاز نباشه کل دی وی دی را دریافت کند. به همین منظور آن را mount کنید. (در صورتی که خود دی وی دی را در اختیار دارید تنها اون را داخل dvdrom بزارید و مسیر mount شدنش را به jigdo بدید.

mount -o loop debian-6.0-DVD-1.iso /media/cdrom

دریافت فایل های jigdo و template

برای شروع کار شما باید فایل‌هایی با پسوند ‎.jigdo‎‎ و ‎.template را برای دی وی دی و یا سی دی مورد نظر خودتون از این آدرس دریافت کنید. فایل template شامل md5 های بسته مورد نیاز دریافتی و فایل با پسوند jigdo شامل آدرس url فایل هایی که باید دریافت شود به علاوه نسبت داده md5 ذخیره شده در فایل template به آنها.

شروع کار

برای شروع کار کافیست که دستور زیر را وارد کنید. دستور jigdo-lite به علاوه اسم فایل jigdo ای که دریافت کرده اید.

jigdo-lite <iso_name.jigdo>

از شما سوال می پرسه که آیا iso قدیمی دارید که بخواهید آن را بروز کنید. در اینجا آدرس محل mount شدن iso و یا دی وی دی و یا سی دی تون را که در مرحله قبل انجام دادیم وارد کنید:

—————————————————————–
If you already have a previous version of the CD you are
downloading, jigdo can re-use files on the old CD that are also
present in the new image, and you do not need to download them
again. Mount the old CD ROM and enter the path it is mounted under
(e.g. `/mnt/cdrom’).
Alternatively, just press enter if you want to start downloading
the remaining files.
Files to scan: /media/cdrom

این مرحله زمان بیشتری طول خواهد کشید و یک فایل با پسوند tmp ایجاد می کند و بسته‌هایی که در iso ی قدیمی تغییر کرده را شناسایی می کند تا آنها را از اینترنت دریافت نماید. مجدداً از شما سؤال خواهد کرد که دیسک دیگری دارید یا خیر. کافیست کلید enter را فشار دهید تا شروع به دریافت بسته های جدید کند.

قبل از شروع دریافت بسته‌ها از اینترنت از شما آدرس یکی از آینه های دریافت (mirror) را درخواست می کند. با وارد کردن آن دریافت بسته‌ها شروع می شود. کار اضافه دیگه ای نباید بکنید. فقط صبر کنید، تا دریافت بسته های جدید تمام شود. پس ازآن فایل iso جدید در پوشه در حال کارتون قرار می‌گیرد.

 

تذکر:

در صورتی که به هر دلیلی دریافت بسته ها متوقف کردید و تصمیم گرفتید در آینده مجدداً کار را شروع کنید، نیازی نیست تا مجدداً به سؤالات اولیه مانند آدرس iso قدیمی و معرفی آینه دریافت پاسخ دهید. تنها در مقابل سؤالات کلید enter را فشار دهید تا شروع به دریافت ادامه فایل ها کند.

منبع

http://tldp.org/HOWTO/Debian-Jigdo/

4 پاسخ

  1. بسیار عالی بود تنها منبع فارسی برام بود و البته کامل تشکر ازای توضیح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *