مدت زیادی نیست که کاربران شروع به کوچ به سیستم عامل های ۶۴ بیتی کرده اند. هنوز بسیاری از از نرم افزارهای کاربردی دارای نسخه ۶۴ بیتی نیستند و شما همچنان نیاز به نصب آنها دارید. در این راهنما نحوه نصب نرم افزار ۳۲ بیتی در دو نسخه wheezy و jessie را توضیح خواهیم داد.

مشکل اصلی در نصب بسته های ۳۲ بیتی، وابستگی های (dependency) آنها است. برای این منظور توزیع شما باید امکان دریافت وابستگی ها از مخازن ۳۲ بیت را نیز داشته باشند. برای این کار دو روش وجود دارد، که یک روش را برروی wheezy و روش دیگر را بر روی jessie پیاده سازی خواهیم کرد. با توجه به تجربه، روش مناسب هر نسخه در مثال زیر انتخاب شده است.

نسخه wheezy
wheezy اولین نسخه از توزیع دبیان بود که از multiarch پشتیبانی می کرد. در این نسخه تنها با تغییر کوچکی در معرفی مخازن می توانستید از مزایای multiarch استفاده کنید. کافی برای پشتیبانی از ۶۴ بیتی و هم ۳۲ بیتی فایل etc/apt/sources.list/ را به شکل زیر ویرایش کنید:

deb [arch=amd64,i386] http://ftp.de.debian.org/debian wheezy main contrib non-free

پس از ویرایش فایل sources.list دستور apt-get update را بزنید و پس از آن می توانید به شکل زیر بسته های ۳۲ بیتی را نصب کنید. در مثال زیر نرم افزار wine نسخه ۳۲ بیتی را نصب می کنیم

apt-get install wine:i386

نسخه jessie
در نسخه jessie نیازی به تغییر تنظیمات مخازن خود ندارید. تنها کافیست دستور زیر را بزنید و بعد مانند مثال قبل عمل کنید

dpkg –add-architecture i386

پس از آن می توانید به راحتی وابستگی ها و یا بسته های ۳۲ بیتی را نصب کنید

apt-get install wine:i386

منبع: سیوک

2 پاسخ

  1. میشه چندتا مثال بزنید برای – هنوز بسیاری از از نرم افزارهای کاربردی دارای نسخه ۶۴ بیتی نیستند – الان چندساله که اغلب سیستم ها ۶۴ بیتی هستن و تا حالا با این مشکل نبود یک برنامه خاص برای معماری ۶۴ بیتی مواجه نشدم .

  2. اولین مثالی که خود من همیشه از ابتدا مجبور می شم نصبش کنم، wine سی و دو بیتی هست. من برای استفاده از winbox که نرم افزار مدیریتی mikrotik هست مجبورم از wine سی دو بیتی استفاده کنم. یابرای نصب kerio که برای دبیان فقط نسخه 32 بیتی داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *