فلسفه های کاری – همزمانی

تغییری دادی، مشکلی پیش آمده و داری به این فکر می کنی که چه غلطی کردم خراب شد. هیچی به ذهنت نمی‌یاد. همه چی درسته، ولی همه سرویس‌ها، یا یک سرویس دچار مشکل شده یا حتی بدتر دسترسی‌ات پریده.

یکی از موضوعاتی که به وفور در این مواقع پیش می یاد، «همزمانی» اه. همزمانی دو تا مشکل که آماده یکیش نیستی.

لحظه‌ای که آی پی را عوض می کنی و بعد اینتر را مزنی، اینترنت قطع می شه. تا ده دقیقه دنبال مشکل می گردی. سرویس را به روز رسانی می کنی، همون روز شبکه زیر ساخت مشکل می خوره و همه چی کنده. تصمیم داری سروری را تمیزکاری کنی، از مدار خارج می کنی و همون لحظه همه سرویس ها از دسترس خارج می شند و کلی مثال دیگه انقدر برای من پیش اومده که خیلی مواقع حسی تشخیص می‌دم که احتمال زیاد همزمانی به وجود اومده.

البته قرار نیست هر گندی بزنیم اول دنبال خرابکاری بقیه بگردیم یا بندازیم گردن یکی دیگه. موضوع اینه که این موضوع را درست تشخیص بدیم و شروع نکنیم خرابکاری تو پیکربندی.

خوب چرا؟

چرا نداره که هست 😉 ولی این از اون دسته از کارهاست که شاید به صفر نرسه ولی می شه کاهشش داد.

کاهش بلایا 😉

چند تا کار می تونه یه کمی تعداد و تاثیر این «همزمانی» ها را کاهش بده.

۱- دسته بندی همزمانی ها (درس بگیریم)

اگه هر بار که همزمانی پیش اومد را ثبت کنیم و دسته بندیشون کنیم می تونیم ازشون درس بگیریم و خیلی هاش را پیش بینی کنیم. مثلا یکی از این همزانی ها، مشکلات زیر ساخت های مخابرات و مرکز داده هستند. جدیدا اکثر سرویس‌دهنده ها دارند سعی می کنند زمان‌های تغییرشون و مشکلات پیش آمده را گزارش می کنند. بهترین کار اینه که قبل از تغییر اعلان‌های پیش رو را بررسی کنید. یا در لحظه مشکل برد اعلان‌هاشون را زیر نظر داشته باشید تا سر کار نرید.

 

۲- تسلط، سواد و تجربه

هر چی در موضوعی که دارید کار می کنید سواد و تسلط داشته باشید راحت تر و مطمئن تر می‌تونید تخمین بزنید که چقدر امکان داره مشکلات پیش آمده از تغییرات و پیکربندی شما باشه. تجربه هم کنار این‌ها قرار می‌گیره و به انتخاب رفتار و تصمیم مناسب در برابر این مشکلات کمک می‌کنه.

 

۳- برای عیب یابی روند داشته باشیم

داشتن روند برای عیب یابی هم خیلی می‌تونه مفید باشه. اگه بتونیم روند‌های از پیش آزمایش شده بسازیم خیلی کمک می کنه که قطعی بخش‌های مختلف را آزمایش کنیم و مطمئن بشیم که مشکل از کجاست و سر گردان تو بخش‌های مختلف سرویس هامون نچرخیم. یا بخشی را به اشتباه تغییر ندیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *