اولین اعلانیه انتشار دبیان

بد ندیدم به مناسبت نزدیک شدن روز دبیان یعنی ۲۵ مرداد یا به عبارتی ۱۶ آگوست این اعلانیه را مجدداً توی وبلاگم بزنم. 🙂

لینوکس کارها:

این تنها اعلانیه تکمیل انتشار نسخه جدید لینوکسی است که من آن را دبیان نامیده‌ام. این لینوکس نسخه ایست که من همه آن را از پایه دور هم جمع کرده‌ام، به عبارت دیگر این نسخه تنها این نیست که من SLS را کمی تغییر داده باشم و نام آن را یک انتشار جدید گذاشته باشم. من زمانی مشتاق شدم این نسخه را جمع کنم که پس از اجرای SLS بسیاری از خصوصیات آن من را راضی نمی کرد و پس از تغییرات زیادی بر روی SLS فکر کردم که ساده تر است از پایه شروع کنم. سیستم پایه آن تقریبا آماده است (فکر می‌کنم همچنان باید به دنبال بدست آوردن آخرین کدهای منبع جستجو کنم) و من دوست دارم که بازخوردها را قبل از اضافه کردن قسمتهای تفننی آن دریافت کنم.

لطفا توجه داشته باشید که این نسخه هنوز کامل نشده است و برای چندین هفته آینده نیز آماده نیست، با وجود این من فکر کردم که اکنون این اعلان را بفرستم شاید تعدادی از افراد بخواهند در این مورد ارتباط برقرار کنند.

به طور خاص من به دنبال :

۱) شخصی که به من اجازه دهد تا این نسخه را بر روی anonymous FTP آنها بارگذاری کنم. لطفا با من تماس بگیرید. توجه داشته باشید که حجم آن ممکن است زیاد باشد 🙂

۲) توضیح، پیشنهاد، راهنمایی و … از اجتماع لینوکس. این شانس شماست تا بسته یا چیزی که پیشنهاد می دهید قسمتی از نسخه نهایی باشد.

لطفا فرض نکنید که هر چه در SLS بوده است الزاما در دبیان موجود است. چیزهایی مانند ls و cat وجود دارد اما اگر چیزی در SLS وجود دارد که شما بدون آن نمی توانید سر کنید، لطفا من را در جریان بگذارید.

من همچنین علاقه مندم پیشنهادهای شما را در مورد خصوصیات خاص برای این انتشار بشنوم. برای مثال یکی دوستان من پیشنهاد داد که قبل از اینکه پروسه نصب شروع بشود بسته های انتخاب نشده مورد نیاز باید انتخاب شوند، تا نصب کننده تمام جریان نصب را پیگیری نکند. پیشنهادهایی از این قبیل را نیز پذیرا هستم.

چه چیز این نسخه بهتر از SLS خواهد بود؟

۱)‌ دبیان بسیار قابل انعطاف و سبک خواهد بود. چیزی بیشتر از چند بسته باینری و man page ها نخواهد یود.

۲) دبیان شامل به روز رسانی همه چیز خواهد بود. سیستم به راحتی با اسکریپتهایی که در سیستم پایه وجود دارد به روز نگه داشته خواهد شد، که این موضوع یکپارچگی بسته های به روز شده را حفظ خواهد کرد.

۳) شامل رویه نصب خواهد بود، که نیاز به پیگیری و توجه زیاد ندارد. به سادگی سیستم پایه را نصب می کنید، دیسکتهای توزیع را بر وری دبسک سخت کپی می کنید، به چند سوال در مورد بسته هایی که می خواهید و یا نم یخواهید نصب شود پاسخ می دهید و اجازه می دهید ماشین شما این انتشار را نصب کند، در حالی که می توانید اعمال دیگری نیز انجام دهید.

۴)‌ دبیان شامل رویه برپاسازی خواهد بود که تلاش خواهد کرد هر چیزی از fstab تاxconfig را پیکربندی و پیاده سازی کند.

۵) دبیان شامل یک سیستم برمبنای منو خواهد بود که کار می‌کند. ابزار نصب و بروز رسانی بسته ها بر مبنای منو، مدریت سیستم، کمک (help) ها، و سیستم پیاده سازی (setup) برمبنای منو.

۶) دبیان، لینوکس را برای کاربرانی که به اینترنت دسترسی ندارند آسانتر خواهد کرد. در حال حاضر کاربران برای هر چیز جدیدی که برای SLS می آید به مشکل بر می‌خورند. کاربران غیر اینترنتی گزینه‌ایی خواهند داشت که بتوانند بسته های به روز رسانی شده را به صورت دوره‌ای دریافت کنند و سیستم خود اضافه نمایند. همچنین آنها این امکان را خواهند داشت تا از کتابخانه بزرگی بسته های اضافی را انتخاب کنند و به سیستم پایه اضافه کنند. این کتابخانه شامل بسته هایی مانند xserver و S3 و nethack seyon خواهد بود. اساسا بسته هایی که من و شما از طرف FTP دسترسی داریم و کاربران غیر اینترنتی دسترسی ندارند.

۷) دبیان به طور گسترده‌ایی مستند خواهد شد. (خیلی بیشتر از تعدادی README)

۸)‌ من دبیان را کنار هم نگه می دارم؛ من با دقت، ایتکه هر بسته از کجا آمده را ثبت می‌کنم؛ این موضوع نتنها به کاربر نهایی اجازه می‌دهد تا بداند که منبع هر بسته را از کجا تهیه کند، بلکه کاربر می تواند بفهمد آخرین در دبیان موجود است یا خیر. این اطلاعات ثبت شده نسخه دبیان را تا آنجایی که ممکن است به روز نگه میدارد.

۹)‌ و بسیاری دیگر که در آینده توضیح خواهم داد.

در هر صورت من خصوصیات بیشتر را در هفته آینده و یا بعد از آنکه به اندازه کافی جواب دریافت کردم، پاسخ خواهم داد.

لطفا همه با نامه جواب دهید، من جواب را ارسال خواهم کرد. در صورتی که علاقه داشتید این بحث را در گروه خبری انجام دهید،‌ لطفا آن را به flamewar نبرید 🙂

تا بعد …

Ian

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *